Dobrota Vitzman Norin Dan - Cabinet Notarial Individual Bucuresti

procedura succesorala notariala

Procedura succesorală notarială este una amiabilă, prin care mo?tenitorii cad de acord asupra numărului ?i calită?ii lor, a întinderii drepturilor ce le revin, precum ?i asupra bunurilor ce compun masa succesorală.        Această procedură este de competen?a notarului public din biroul notarial situat în circumscrip?ia teritorială a judecătoriei în care defunctul ?i-a avut ultimul domiciliu.       Procedura succesorală notarială se poate deschide numai în baza certificatului de deces. În cazul dezbaterii succesiunii cetă?enilor români, este obligatoriu prezentarea certificatului de deces emis de autorită?ile române.         Cererea de deschidere a procedurii succesorale poate fi făcută de oricare dintre succesibili, de către creditorii succesiunii sau ai succesibililor, de către procuror, precum şi de orice altă persoană care justifică un interes legitim.          În cadrul procedurii succesorale, notarul public stabile?te de comun acord cu mo?tenitorii, numărul ?i calitatea mo?tenitorilor legali ?i a celor testamentari, întinderea drepturilor acestora, precum ?i compunerea masei succesorale. Numărul ?i calitatea mo?tenitorilor se stabilesc prin acte de stare civila ?i martori, iar bunurile ce compun masa succesorală se dovedesc prin înscrisuri sau orice mijloace de proba admise de lege.      Certificatul de mo?tenitor legal sau testamentar, cuprinde constatările notarului public cu privire la masa succesorală rămasă de pe  urma defunctului, numărul ?i calitatea mo?tenitorilor ?i întinderea drepturilor ce le revin.       Codul fiscal prevede o scutire de impozit pentru succesiunile care se dezbat în termen de 2 ani de la data decesului. În cazul în care succesiunea se dezbate după acest termen, mo?tenitorii datorează un impozit de 1 % din valoarea bunurilor imobile cuprinse în masa succesorala. Acest impozit se datorează ?i în cazul eliberării unui certificat de mo?tenitor suplimentar cu privire la un imobil, chiar dacă certificatul de mo?tenitor ini?ial a fost emis în cadrul termenului de 2 ani. Impozitul se încasează de către notarul public, care are obliga?ia de a-l vira la bugetul de stat.       Actele necedare, costurile ?i procedura completă de urmat pentru dezbaterea unei succesiuni se stabilesc numai în urma discu?iei cu un notar public. Însă, cu titlu exemplificativ, men?ionăm următoarele acte care sunt necesare de obicei pentru dezbaterea unei succesiuni: 

  • Cererea – se completează în fata notarului public, pe un formular tip pus la dispozi?ia păr?ii;
  • Actele de stare civilă: (certificatul de deces al autorului, certificatul de na?tere al succesorilor, si, după caz, certificatul de căsătorie sau sentin?a de divor? – dacă numele succesorului s-a schimbat prin căsătorie sau divor?);
  • Testament (autentic sau olograf), daca este cazul;
  • Doi martori care să nu fie rudă cu defunctul sau cu succesorii ?i să nu fie implica?i în cauză;
  • Actele de proprietate ale bunurilor mobile si imobile ale defunctului si certificate de atestare fiscală eliberate de Direc?ia de Taxe si Impozite Locale competentă, referitoare la bunurile mobile si imobile ale defunctului;
  • Certificat de atestare fiscală emis pe numele defunctului de către Administra?ia Financiară competentă. Procedura ob?inerii acestui certificat va fi stabilită împreună cu notarul public;
  • Dacă succesorii nu pot fi prezen?i la dezbaterea succesiunii, se va prezenta procură în formă autentică pentru reprezentare la succesiune;
  • ?În cazul succesiunilor deschise după data de 1 octombrie 2011, dacă defunctul a fost căsătorit, este necesar încheierea unei act de lichidare a regimului matrimonial, între so?ul supravie?uitor ?i ceilal?i mo?tenitori ai defunctului.

    Galerie foto
    • ...