Romad Trust - Carosari Frigorifice Bucuresti

Cum functioneaza instalatia A/C

...
Cum functioneaza instalatia A/C

Functionarea instalatiilor de aer conditionat pentru vehicule

  • Instalatiile de AC pentru vehicule sunt concepute pentru a indeplini doua functii de baza: racirea habitaclului la o temperatura inferioara mediului exterior si deumidificarea aerului din habitaclu.
  • Pentru a indeplini aceste functii, instalatia de aer conditionat trebuie sa contracareze efectele caldurii nedorite si umiditatea relativa din masina.

Caldura nedorita

  • Caldura poate intra in habitaclu prin radiatie
  • Caldura radiata de soare intra prin acoperis, ferestre si elementele caroseriei
  • Caldura radiata de catre asfalt incalzeste masina prin podea
  • Pasagerii incalzesc habitaclul prin caldura degajata de corp sau prin conductivitate
  • Caldura degajata de motor intra in habitaclu prin bord
  • Caldura degajata de sistemul de evacuare intra in habitaclu prin podea

Umiditatea relativa a aerului

Umiditatea relativa a aerului este foarte importanta pentru comfortul soferului si al pasagerilor. Nivelul ideal de umiditate este de 60%, pentru ca la acest nivel aerul poate absorbi transpiratia. Rolul aerului conditionat este de a mentine un nivel comfortabil de umiditate.

 

Evaporarea

Evaporarea este procesul prin care un lichid este transformat in vapori. Daca apa fierbe se evapora si se transforma in abur, iar vaporii produsi absorb caldura. Daca incalzirea continua, temperatura apei nu va creste, se va mari in schimb viteza cu care apa se evapora.

 

Condensarea

Condensarea este procesul prin care vaporii sunt raciti si devin lichid. Daca, spre exemplu, vaporii rezultati prin fierberea apei sunt raciti, ei se vor lichefia, devenind apa.

 

Evaporarea si condensarea refrigerantului

Apa nu este potrivita pentru sistemele de aer conditionat, deoarece temperatura de fierbere este prea mare. Chiar si la presiuni foarte scazute, efectul obtinut prin evaporare nu poate fi folosit pentru racire. Din acest motiv se folosesc refrigeranti speciali. Acestia se evapora la temperaturi foarte scazute (R134a fierbe la –27°C, la presiune atmosferica normala. Temperatura de evaporare variaza in functie de presiune.

 

Circulatia refrigerantului

Caldura din habitaclu, absorbita in timpul evaporarii, trebuie dispersata in atmosfera si vaporii de refrigerant trebuie transformati (condensati) in lichid. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, refrigerantul din instalatia de AC trebuie sa circule permanent prin circuit.

...
Sistemul cu valva de expansiune

Când AC este în funcţiune refrigerantul este permanent circulat , trecând prin următoarele etape:

 

  • Vaporii de refrigerant, de temperatură relativ scăzută şi presiune mică sunt traşi în compresor şi comprimaţi. În timpul comprimării, temperatura vaporilor creşte semnificativ.
  • Refrigerantul fierbinte, la presiune înaltă din compresor intră în partea de sus a condensatorului şi circulă în jos prin tuburile de răcire. Căldura creată prin compresie şi cea absorbită în ciclul anterior de răcire este disipată. Temperatura refrigerantului coboară şi condensează înainte de ieşi din condensator ca refrigerant lichid la presiune înaltă.
  • Aerul rece este împins prin lamelele condensatorului fie prin deplasarea vehiculului, fie de ventilatorul de pe condensator. Astfel se asigură funcţionarea condensatorului în orice condiţii.
  • Refrigerantul lichid care iese din condensator ajunge în filtru/acumulator, unde este filtrat şi uscat. Vaporii de refrigerant ajung în partea de sus a filtrului, iar lichidul se adună în partea de jos. Lichidul pleacă prin tubul central.
  • Refrigerantul lichid la presiune înaltă din filtru intră în valva de expansiune şi o anumită cantitate este injectată în evaporator. Valva de expansiune simte temperatura vaporilor care ies din evaporator şi cantitatea este modificată pentru a permite evaporarea completă a refrigerantului.
  • Pe măsură ce presiunea scade, refrigerantul lichid se evaporă şi absoarbe căldura din evaporator
  • Aerul cald din habitaclu este împins prin lamelele evaporatorului de către ventilator şi se răceşte pe măsură ce căldura este absorbită de către refrigerantul care se evaporă. Aerul răcit şi deumidificat este suflat în habitaclu. Umezeala din aerul cald condensează pe suprafaţa evaporatorului şi se scurge din cutia evaporatorului. Vaporii de refrigerant relativ calzi şi la presiune scăzută ies din evaporator şi sunt recirculaţi.
  • Refrigerantul aflat la presiuni înalte este monitorizat de senzori din sistem.
  • 

    ...
    Sistemul cu orifice tube

    Când AC este în funcţiune refrigerantul este permanent circulat , trecând prin următoarele etape:

     

  • Compresorul trage vapori de refrigerant relativ reci, la presiune joasă şi îi comprimă, provocând o importantă creştere de temperatură.
  • Refrigerantul fierbinte, la presiune înaltă din compresor intră în partea de sus a condensatorului şi circulă în jos prin tuburile de răcire. Căldura creată prin compresie şi cea absorbită în ciclul anterior de răcire este disipată. Temperatura refrigerantului coboară şi condensează înainte de ieşi din condensator ca refrigerant lichid la presiune înaltă.
  • Aerul rece este împins prin lamelele condensatorului fie prin deplasarea vehiculului, fie de ventilatorul de pe condensator. Astfel se asigură funcţionarea condensatorului în orice condiţii.
  • Refrigerantul lichid cu presiune înaltă din condensator intră în „orifice tube”, care injectează numai o anumită cantitate în evaporator.
  • Pe măsură ce presiunea scade, refrigerantul lichid se evaporă şi absoarbe căldura din evaporator
  • Aerul cald din habitaclu este împins prin lamelele evaporatorului de către ventilator şi se răceşte pe măsură ce căldura este absorbită de către refrigerantul care se evaporă. Aerul răcit şi deumidificat este suflat în habitaclu. Umezeala din aerul cald condensează pe suprafaţa evaporatorului şi se scurge din cutia evaporatorului. Vaporii de refrigerant relativ calzi şi la presiune scăzută ies din evaporator şi sunt recirculaţi.
  • Deoarece orfice tube are o dimensiune fixă, nu se poate garanta că refrigerantul care iese din evaporator este complet evaporat. Ca urmare este trecut prin acumulator unde este filtrat şi uscat, şi unde are loc evaporarea completă (refrigerantul lichid strică compresorul). După ce iese din acumulator, refrigerantul este recirculat.
  • Refrigerantul aflat la presiuni joase este monitorizat de senzori din acumulator.
  • Refrigerantul aflat la presiuni înalte este monitorizat de senzori aflaţi înainte de orifice tube.
  • ...
    Beneficiile utilizariii A/C

    In trecut, credeam ca a avea AER CONDITIONAT in masina este un lux. Acum stiu, este o NECESITATE, adica mai pe romaneste spus nu mai este un moft.

    Toti oamenii cu care am vorbit despre A/C remarcau acelasi lucru. Odata ce ai condus o masina cu A/C nu iti mai doresti sa conduci una fara.

    Numarul masinilor a crescut, traficul s-a inrautatit, oameni petrec tot mai mult timp in masina. Temperaturile au crescut de la an la an,semnalandu-se in ultimii ani foate multe probleme in trafic.

    Aerul-conditionat asigura in multe sensuri un climat optim pentru sofer si pasageri. Pe langa efectul de racire, A/C filtreaza si curata aerul , scazand si umiditatea. Aceasta inseamna ca tu respiri un aer mai curat fara poluare si particule nocive din aer. O veste buna pentru persoanele alergice!

     

    Importanta folosirii A/C pe timp de iarna.

    Pe timpul iernii poti avea o un habitaclu uscat fara umiditate si geamuri aburite ( pentru dezghetare vezi WEBASTO ).

    Majoritatea oamenilor detin o masina de ceva timp si nu doresc sa ramana in pana. Atunci cand sunt folosite in mod frecvent si intretinute, masinile functioneaza mai bine ,sunt mai receptive si opereaza cu o mai mare economie de combustibil. Sistemul de aer-conditionat este foarte asemanator.

    Folosirea sistemului A/C ofera beneficiul de a avea un aer curat si uscat in masina.

    Starea buna de functionare este cel mai bine intretinuta prin utilizare.

     

    Folosirea instalatiei A/C periodic  permite lubrefierea garniturilor (oring-uri) ce asigura etanseitatea sistemului si a compresorului. Acest lucru are doua efecte negative:

     

  • Pierderile de refrigerant- consecintele acestor pierderi este ca sistemul va opera mai putin eficient. Compresorul care circula refrigerantul prin sistem va lucra mai greu ceea ce duce la cresterea consumului de combustibil.
  • Prezenta apei sau aerului in sistem- umezeala va reactiona cu refrigerantul, in timp ducand la formare de acizi .Acestia ataca garniturile si conductele .Costul reparatiilor acestor probleme este mai ridicat decit simpla prevenire prin folosire regulata a sistemului.
  • ...
    Cum lucram noi

  • Testarea initiala a sistemului.
  • Sunt componente in instalatia de A/C care functioneaza eficient numai daca bateria este in parametrii optimi de functionare. Se verifica daca temperatura si presiunea sunt la nivelul recomandat. In aceasta etapa  se verifica cantitatea si calitatea  refrigerantului aflat in sistem. Daca nu exista refrigerant, in instalatie exista o scurgere si se verifica etanseitatea sistemului.

     

  • Recuperarea freonului din sistem.
  • Freonul este recuperat si cantarit.

     

  • Verificarea sistemului  si a componentelor.
  • Si anume:curelele de transmisie, furtunele si tevile, evaporatorul, filtru de polen, tubul de drenaj, condensatorul, sistemul electric.

     

  • Verificarea caloriferului si buna functionare a clapetelor.
  •  Verificarea uleiului din compresor si inlocuirea filtrului dehidrator.
  • In functie de ce se constata se recomanda clientului verificarea uleiului din instalatie si spalarea instalatiei, sau schimbarea filtrului dehidrator.

     

  • Sistemul de evacuare.
  • Instalatia de A/C trebuie vacuumata pentru a se elimina umezeala si aerul care poate avaria sistemul.

     

  • Incarcarea sistemului de A/C.
  • Sistemul se incarca cu refrigerant si uleiul cu vascozitatea recomandata de producator.

    Categorii
    Date de contact
    0723560381; 0213122503
    Str. Mehadia , nr. 59, incinta GRANT-METAL, sector 6, Bucuresti
    Distribuie